agenda 21
L'AGENDA 21 DELS ESTATS I DE LES CIUTATS
L'any 1992 va tenir lloc a Rio de Janeiro la Cimera de la Terra per afrontar problemes planetaris com l'exhauriment dels recursos i les desigualtats en la seva distribució, la contaminació que posa en perill la salut de les persones o la destrucció de la diversitat de la vida. Els estats van debatre estratègies per assolir un model de desenvolupament sostenible, que cobreixi les necessitats del present sense comprometre la capacitat de les generacions futures per satisfer les seves. I varen acordar un pla de treball per al segle XXI: l'Agenda 21. Per fer realitat aquest projecte planetari cal:
"Pensar globalment i actuar localment".
Per això es va fer una crida a totes les ciutats perquè elaboressin la seva pròpia Agenda 21 Local, que tradueixi els objectius generals en actuacions concretes. Milers de ciutats arreu del món ja hi treballen. Barcelona també s'ha compromès i està elaborant la seva Agenda 21 a través d'un procés participatiu. Tots ens hi podem implicar: cada ciutadà, cada empresa, associació i entitat, cadascú al seu nivell, pot elaborar la pròpia Agenda 21.
QUÈ ÉS L’AGENDA 21 ESCOLAR?
L'Agenda 21 Escolar és un programa pensat per facilitar la implicació dels centres educatius en l'ambiciós projecte planetari d'imaginar i construir un món millor i més sostenible, començant per la intervenció en l'entorn més immediat.
Tot i que Dosrius no pot participar en l'Agenda 21 de Barcelona, vam decidir començar al 2013 amb aquest projecte propi a l'Institut, i qui sap si en pocs anys entre diferents escoles fem l’Agenda 21 del Maresme!
L’Agenda 21 de l’Institut Els Roures estarà formada per la professora coordinadora i els delegats ambientals d’aula, des de 1r d’ESO fins a 4rt d’ESO. Els integrants farem reunions setmanals i accions diverses aprofitant l’hora de tutoria. Gràcies a aquest alumnat implicat i a la seva tasca, confiem que podrem arribar a fer partícip d'aquest projecte a tot l'institut
Accions
LOGOTIP
La sensibilització al centre la iniciarem amb la creació d’un logo o mascota.
Amb una pluja d’idees entre tots els participants d’aquest projecte, s’espera que surtin diferents imatges que podrien representar o donar informació de la feina que realitzarem.
CARTELLERA DE L’AGENDA 21
Des de la direcció de l'Ins Els Roues ja fa uns anys que s'aposta per promoure la sostenibilitat i la conscienciació de l’alumnat, del professorat i de les famílies. Fina ara s’han dut a terme alguns projectes factibles i concrets: treballar amb ordinadors, reutilització de llibres, utilització mínima de fotocòpies...
Molt probablement, l'alumnat no se n'ha adonat d'aquestes accions i de les que es facin en el futur. Així que per donar una petita empenta a aquesta forma de fer, quina millor manera que donar a conèixer i explicar les nostres petites accions amb una cartellera!
La nostra proposta és fer unes lletres de “papier maché” que juntes composin el nom d’Agenda 21, per penjar-les en un dels murals del passadís central. En aquest mural s'aniran col-locant petits anuncis i/o articles que creiem que podran ser interessants per a incentivar a l'institut en aquest sentit.
EL RECICLATGE DE PAPER I PLÀSTIC.
Un dels objectius principals de l'Agenda 21 per aquest any, és el foment del reciclatge. És ben sabut a l'escola que després dels patis; les papereres queden plenes de paper d'alumini, tetrabriks buits de sucs, papers, tovallons de paper, bolígrafs gastats, restes d'entrepans.
La nostra intenció és posar cubells d’escombraries selectives (encara pendent de veure d'on els podem aconseguir) a les classes, passadís i pati. Principalment s'intentarà separar plàstic, alumini i paper; per poder després portar-ho als contenidors del carrer i així permetre el seu reciclatge.
Quan haguem aconseguit aquest primer objectiu, els delegats ambientals s'encarregaran de passar per les aules cada setmana a l’hora de tutoria i recollir el paper i plàstic que durant la setmana s’ha anat dipositant a les paperes específiques a cada aula i als despatxos del centre. Abocarem després el paper en contenidors de plàstic i paper més grossos i en pesarem el seu contingut. D’aquesta manera podrem fer un seguiment de quant paper i/o plàstic es recicla.
EL FOMENT DEL CIVISME.
Des de la Comissió de l’Agenda 21 escolar es realitzaran diferents campanyes a través de cartells per a fomentar el civisme i evitar que es llenci brossa al terra al pati, que es facin malbé les instal·lacions del centre, que s’embrutin les parets, etc.
Per a fer tothom partícip de la neteja, a l’hora de tutoria el grup que li correspongui, i tal i com ja s'ha fet durant altres anys, es farà la neteja del pati. D’aquest manera es transmetrà el missatge de que com més s’embruti, més caldrà netejar, i també que la neteja és feina de tothom.
D'altra banda, s'intentarà implicar a la professora de plàstica perquè alguns grups elaborin un vídeo divulgatiu mitjançant la tècnica de stop motiu, promovent el reciclatge...
XOCOLATADA
Aprofitant el fred de la tardor es farà al pati de l’institut una xocolatada per a promoure el reciclatge de material electrònic entre l’alumnat i el professorat. Aquesta iniciativa pretén fer palès que produïm una gran quantitat de residus electrònics i que en general no som massa conscients que molt d'aquest material pot tenir una vida útil molt més llarga que la que li hem donat nosaltres.
Una setmana abans del dia de la Xocolatada (principis de desembre), els delegats ambientals de cada classe explicaran als seus companys que es farà aquesta activitat i que tot aquell que hi participi rebrà a canvi un got de xocolata i un parell de melindros.
Aquesta informació es recordarà penjant cartells per diferents zones del Centre per recordar la data d'aquest esdeveniment.
Durant la setmana prèvia l’alumnat organitzador muntarà una parada al pati per anar recollint el material que els seus companys i professors portaran i a la vegada es donarà una targeta bescanviable per l’esmorzar el dia de la xocolatada. La xocolata s’intentarà servir amb gots reutilitzables. D’altra banda, s’informarà que l'alumnat que porti més quantitat de material electrònic per reciclar rebrà un petit obsequi.
EL COLTAN : RECOLLIDA I RECICLATGE DE MÒBILS
Aquesta iniciativa neix arran de l'apartat anterior. Actualment al món ja s’ha superat la xifra de 5000 milions de línies de telefonia mòbil. Aquest ús, que ja s’ha introduït en tots els nivells de la societat, té repercussions socials i ecològiques, donat que comporta l’extracció del component principal dels mòbils, el coltan, que es troba principalment en països africans.
L’explotació del coltan, un valuós mineral que es fa servir en els nostres mòbils, ordinadors i consoles, està al centre dels enfrontaments que produeixen milers de víctimes i refugiats a la República Democràtica del Congo, així com la deforestació d’espais necessaris per la supervivència d’algunes espècies.
L’Institut Jane Goodall (http://www.mobilitzatperlaselva.org ) promou la campanya de reciclatge de mòbils per protegir els ecosistemes africans. A través de l’Institut, es contactarà amb Movilbank (902 929 605), una entitat vinculada amb L’Institut Jane Goodall, que recull de forma totalment gratuïta els mòbils, sempre i quan s’arribin a recol·lectar 30 o més unitats.
Des de l'agenda 21 escolar buscarem moments de la tutoria per a poder parlar sobre els problemes que comporta l'extracció del Coltan. D'altra banda, un cop feta aquesta acció, habilitarem un espai perquè l'alumnat pugui dipositar els mòbils que ja no són operatius. D'aquesta forma es pormourà el reciclatge i la conscienciació.
INTERMÓN OXFAM
Durant les dues priemeres setmanes desembre, i donat que la proximitat de les festes nadalenques propicia les activitats solidàries i alhora la compra de regals, es va muntar fa 2 anys una parada d'Intermón Oxfam al Centre. Creiem que la compra responsable que va lligada a la reducció de residus passa també per recolzar les comunitats oprimides o simplement amb pocs recursos que poden beneficiar-se d’un comerç just.
L’experiència llavors va ser molt bona i el resultat, un èxit. Per aquest motiu, enguany ens posarem en contacte amb la botiga d’IO que hi ha a Mataró i el divendres anterior s’aniran a buscar les caixes que ens prepararan. Com a mostrador utilitzarem unes taules que cada dia treurem d'una classe, i que en finalitzar les vendes es recolliran fins a l'endemà. Per organitzar-nos en la venda, es faran grups de 2-3 persones amb alguns voluntaris de l'Agenda 21 juntament amb 2 professors que els supervisaran. Durant l'hora d'esbarjo muntara la parada amb productes com:
-
Xocolata
-
Galetes
-
Café
-
Sucre
-
Productes de bijuteria
-
Llibretes
-
Estoigs
-
Moneders
-
Espelmes...
Comprar-tirar-comprar
El ritme que la societat consumista actual porta és ben sabut que no pot continuar durant molt de temps, si és que no volem acabar amb la Terra. Utilitzem més recursos dels que necessitem i molts d’aquests processos ja són irreversibles. Per tal d’emfatitzar aquest aspecte, posar de manifest la importància de determinats lobbies en l’explotació irracional dels recursos i per a fomentar la mirada crítica dels alumnes cap a una realitat tan interioritzada com el consum, es passarà el següent documental a totes les classes de 4rt de d'ESO:
“Comprar-tirar-comprar”
(http://www.rtve.es/mediateca/videos/20110109/comprar-tirar-comprar/983391.shtml)
L’alumnat ha hagut de respondre les següents preguntes després de veure el vídeo:
1. Què és l’obsolescència programada? Quan i per què va sorgir?
2. Explica tres víctimes de l’obsolescència programada.
3. Inconvenients de l’obsolescència programada.
4. Quina creus què és la situació actual de ’obsolescència programada?
5. Pensa i escriu quines iniciatives (personals/ empresarials/societat) podrien ajudar a reduir aquest fenomen.
6. Dóna la teva opinió personal.
PROPOSTES PER AL CURS 2014-15
RECICLATGE:
L’any passat vam iniciar el reciclatge de paper i plàstic. Enguany es vol continuar
A partir d’aquesta fracció orgànica es vol fer compostatge (AO inicia el projecte)
PROMOVENT EL CONSUM RESPONSABLE:
La darrera setmana abans de Nadal , els delegats ambientals, durant el segon pati, organitzaran una paradeta amb productes d’Intermón Oxfam. Es promou la compra responsable, aprofitant que es fa el regal d’amic invisible, i els regals de nadal.
RECICLEM MATERIAL ELECTRÒNIC:
El 30 de gener fem una Xocolatada Electrònica: L’alumnat que porti la setmana anterior, petits aparells electrònics, els podrà bescanviar per un tiquet. Aquest tiquet. es podrà tornar a bescanviat per un got de xocolata i dos melindros.
63
NETEJA DE BOSCOS:
L’any passat, vam participat en una iniciativa europea Let’s Clean Up. L’activitat es va realitzar amb els dos primers d’ESO, juntament amb l’Agenda 21 (delegats i AO), i acompanyats per 5 professors, atès que el resultat vam considerar que va ser un èxit; aquest any es repetirà l’experiència el 8 de maig amb tot el centre.
SETMANA PER LA PREVENCIÓ DE RESIDUS:
Aquest any volem participar en aquest projecte europeu, que està previst que es realitzi del 22-30 novembre. L’objectiu principal d’enguany és treballar sobre el Malbaratament alimentari. Com a actuacions previstes hi ha:
XERRADA AMB ESPECIALISTES SOBRE EL MALBARATAMENT ALIMENTARI
per l’alumnat de 4rt d’ESO i l’Agenda 21.
MERCAT D’INTERCANVI DE ROBA.
participarà l’alumnat i el professorat del centre
DINAR COMUNITARI AMB ALIMENTS PROPORCIONATS PELS 3 SUPERMERCATS DEL POBLE (SUMA; BON AREA I CONDIS).
Famílies de l’AMPA cuinaran aquests aliments, que s’oferiran a l’alumnat. L’alumnat a canvi portarà aliments que es destinaran a la Creu Roja.
RECOLLIDA D’ALIMENTS:
S’està elaborant un vídeo a partir d’una entrevista feta a una família en situació de risc. Es vol mostrar el resultat durant la campanya de Nadal, per sensibilitzar l’alumnat, i d’aquesta forma cercar d’augmentar la recollida d’aliments.
RECOLLIDA DE COLTAN:
L’any passat es va visualitzar un documental sobre les conseqüències de l’extracció de Coltan a l’Àfrica. Vam iniciar la recollida de les bateries dels mòbils. Aquest any voldríem continuar amb aquest projecte.
AUDITORIA ENERGÈTICA:
Al llarg dels dos darrers trimestres farem una auditoria per intentar disminuir les despeses energètiques actuals.